Veldig mange ønsker å få en besøksanalyse eller besøksstatistikk fra hjemmesiden eller bloggen sin.

Jeg registrerer at mange enkle blogger og hjemmesider installerer en enkel besøksteller som vises på siden. Den registrerer kun en ting: Antall besøk som er innom. Den sier ingen ting om hvor mange unike (forskjellige) besøk det gjelder, hvor det er fra, hvilke andre sider og linker som klikkes osv. Hvis samme person er innom siden flere ganger en dag, og veksler mellom ulike sider, så registreres det et nytt besøk hver gang.
Slike tellere viser ingen ting av interesse.

Profesjonell analyse fra Google Analytics

Ønsker du å få en fullstendig analyse av hjemmesiden din må det installeres et profesjonelt sporingssystem. Jeg bruker konsekvent Google Analytics til dette. Google er mestere på sporing, og i tillegg: Det er GRATIS!

Å installere dette verktøyet er ganske greit i WordPress, du trenger bare en Google-konto (alle kan få det gratis)

Hva får du vite?

Besøkende:

Du får alle besøk, alle unike besøk, hva de ser på, hvor de er fra (område og kart), hvor lenge de er på nettstedet hver gang, hvor lenge de tilbringer på hver side, besøkstrend, hvor ofte de samme personene er innom siden din (lojalitet), fluktfrekvensen (besøk på forsiden som ikke klikker seg videre på andre sider) og mye mer.

Kilder:

Hvor kommer besøkene fra? Fra hvilket nettsted, søkemotor eller katalog har besøket klikket seg inn på din side? Kommer de fra direkte adresse i egen computer? osv osv. Du får vite alt om hvor besøkene kommer fra, og hvor de går videre.

Bruksområder.

Du kan bruke slike statistikker til veldig mye. Hvis du har annonser ute kan du måle ganske nøyaktig hvike områder i landet (eller verden) som responderer mest på annonsen din. Hvilke dager gir mest respons? Hvilke sider besøker de osv.

En av kundene mine publiserer en fast artikkel hver uke, og statistikken viser presis hvor mange som hver uke er innom og leser denne, hvor de er fra, om de har vært inne før og hvor mange ganger de har besøkt hjemmesiden. Besøkstallet på domenet topper seg på onsdager, som er dagen for en ny artikkel. Når vedkommende skriver noe på Facebook-siden sin viser statistikken hvor mange som klikker seg derfra og inn på hjemmesiden. osv osv.

Når det sendes ut nyhetsbrev til abonnenter viser statistikken hvor mange som responderer med klikk inn på sidene, når og hvor lenge de var der, hva de leste osv.

En slik analyse er både nyttig og ganske morsom å lese. Den kan brukes til å måle alt om besøkene på hjemmesiden din.

Sett opp en slik gratis konto hos Google Analytics og installer sporingsverktøyet på sidene dine – eller la meg gjøre det for deg. Jeg tar i så fall kr. 800 + MVA. Da er alt installert og montert, og du kan konsentrere deg om å følge med på besøkene, trendene og fremgangen/tilbakegangen på besøk. Fra år til år, måned til måned, uke for uke og dag for dag.

Lykke til med en mer bevisst bruk av hjemmesiden eller bloggen din!